Dohady o programu
Na programu pražského zastupitelstva, které se konalo ve čtvrtek minulý týden, byly jako obvykle hlavně body týkající se vydání či zamítnutí změn územního plánu, směny a převody pozemků či dotace městským částem. Ty obdržely některé z nich na řešení bezdomovectví, ale i například na výstavbu nové radnice, jako tomu bylo u Prahy 12. Zastupitelé také schválili podnět na změnu územního plánu se zkráceným režimem umožňující výstavbu nového koncertního sálu Vltavské filharmonie v Holešovicích. Ta bude součástí změny celé čtvrti Bubny-Zátory, schválené minulý měsíc.
Jako obvykle se také zastupitelé nevyhnuli rozsáhlé diskuzi o programu samotném. Co už ovšem tak obvyklé není, je fakt, že do programu prošlo šest nových návrhů, tři opoziční a tři návrhy zastupitelů koaličních. Ani tentokrát ovšem primátor nepřekročil vlastní stín, když si neodpustil každý předkládaný návrh patřičně komentovat, bez ohledu na jednací řád. Vrcholem bylo, když obvinil opozici, že zneužívá projednávání programu zastupitelstva k předkládání nových návrhů, namísto toho, aby tyto záležitosti řešila prostřednictvím interpelací. Primátor Hřib očividně dosud nepochopil, jak jednání zastupitelstva probíhá, co se kdy a jak řeší, jakou roli má opozice a nezná ani jednací řád.
Některé návrhy dostaly od zastupitelů stopku
…a ne poprvé. Konkrétně například návrh, aby se pražští zastupitelé na svém zasedání zabývali důvody, dopady a zodpovědností u časových prodlev při realizaci investičních akcích. Tento návrh padl už na minulém jednání a minulý čtvrtek dopadl stejně jako v říjnu, nebyl schválen. Většině zastupitelů zřejmě nevadí, že Praha tak přichází o značné finanční částky. Zřejmě si také neuvědomují, že tím, že nad touto skutečností zavírají oči a odmítají projednání, stávají se za finanční ztráty spoluodpovědní. Jedná se například o rekonstrukci Staroměstské tržnice či rekonstrukci bývalého hotelu Opatov na Jižním Městě. Ten je jakýmsi „dvojčetem“ 80 m vzdáleného multifunkčního objektu SANDRA, který rekonstrukcí již prochází. Logické by bylo, aby obě rekonstrukce probíhaly najednou, nicméně hotel Opatov stále jen chátrá (a není to jediná budova v Praze). V lednu letošního roku přitom mělo dojít k výběru dodavatele. Dodnes se tak nestalo, rada hlavní města se tím nezabývala. Mlčky tak toleruje ztrátu desítek milionů korun.
Peníze, peníze, peníze
Na druhou stranu však zastupitelstvo vyzvalo vládu, aby Praze poslala peníze. O co konkrétně šlo? Na návrh primátora se pražští zastupitelé připojili k výzvě svazu měst a obcí a místních samospráv týkající se rušení tzv. superhrubé mzdy. Vyjádřili nesouhlas s dopady jejího zrušení a požádali vládu a parlament o poskytnutí náhrad. Podle primátora hrozí Praze výpadek příjmů v miliardách. V jeho apelu mi však chybí špetka sebekritiky. Například v souvislosti s už zmíněnou neochotou zabývat se časovými prodlevami při realizaci investičních akcí, s plýtváním peněz daňových poplatníků za zbytečnosti, ze strany primátora s placením rekordního počtu poradců popíjejících přitom kávu z nového kávovaru pořízeného za 100 tisíc korun. Pražany by určitě také zajímalo, na kolik přijde nový design vozů pražské hromadné dopravy. Však také, podle zastupitele, který marně navrhoval tuto otázku prodiskutovat přímo na jednání zastupitelstva, téměř 1 500 obyvatel metropole podepsalo petici proti tomu, aby se v dnešní složité situaci vyhazovaly peníze na zbytečnosti. Možná to chce náměstek pro dopravu pokrýt zdražením a omezením veřejné dopravy v Praze, což má podle svých vyjádření v plánu.
Na druhou stranu musím v souvislosti s požadavkem na více peněz pro kraje, respektive pro hlavní město, poznamenat, že Praha by si opravdu zasloužila větší pozornost ze strany vlády. Např. při financování výstavby metra či pražského okruhu. S tímto požadavkem přicházíme za KSČM už mnoho let. Bohužel marně. Naposledy byla výstavba metra, a nejen ta, štědře financována v dobách socialismu.
Pražská doprava vzbudila vášně
Konkrétně preference jízdních pruhů vymezených pro MHD, jednotky integrovaného záchranného systému, taxi a někde i cyklisty. Pražští zastupitelé odmítli zavedení celodenního zákazu vjezdu osobních aut do těchto vyhrazených pruhů. Podle vystupujících zastupitelů je toto opatření zbytečné a omezuje práva řidičů automobilů. Zapomněli zmínit nejen životní prostředí a bezpečnost, ale také práva těch ostatních. Lidí, kteří denně cestují za prací a zpět pražskou hromadnou dopravou a z oken autobusů a tramvají vidí kolony aut, v naprosté většině s jedním člověkem, tedy řidičem, uvnitř vozu.
Světe div se…chybí místa v mateřských a základních školách
Také si vzpomínáte na ty opovržlivé posměšky, když jsme varovali před krátkozrakým rušením jeslí a mateřských a základních škol? To zlehčování našich argumentů a požadavků? Důsledky nebetyčných hloupostí polistopadových všeználků pociťujeme dodnes. V posledních letech se s řešením tohoto problému potýkají nejen v Praze. A tak i pražské zastupitelstvo bylo nuceno se touto otázkou zabývat. S dostupných údajů totiž vyplývá, že počet dětí v posledních letech stoupl a většina škol na městských částech je naplněna na maximum. Městské části tak budou nuceny v nejbližších letech navýšit kapacity pro víc než 14 tisíc žáků základních a mateřských škol. To sebou přináší i náklady v odhadované výši 10 miliard korun. Bude proto nutné v souvislosti s demografickým vývojem, bytovou výstavbou a dalšími potřebami na území jednotlivých městských částí stanovit pravidla, potřebnost, náklady a další postup.