Hra na „Den bez aut“

21. 9. 2020

„Den bez aut“ je mezinárodní den, který se slaví každoročně v září. Akce má poukázat na přijatelnější způsoby dopravy a podpořit omezování městského automobilismu. V Praze letos tyto oslavy vyhlásila pražská radnice na sobotu 19. září. Provázel je pestrý program pro děti i dospělé, přednášky, diskuze s informacemi o čisté mobilitě.

Problém je v tom, že tato hra vedení města na ochránce životního prostředí trvá pouhý jeden den, respektive týden v roce. Zbylých 364 dní dělá pražská koalice (TOP 09 a STAN-Spojené síly pro Prahu, Piráti a Praha sobě) vše proto, aby rostoucí počet automobilů měl v ulicích navrch. Kolony, zasekaná doprava, zplodiny z výfukových plynů, zatěžující hluk, to je každodenní pohled do života hlavního města. Kdo se podívá pozorněji, zjistí, že ve většině aut sedí jeden člověk. Pokud by všichni tito automobilisté z dlouhé kolony přesedlali na městskou hromadnou dopravu, obsadili by pouhý, ani ne celý, jeden autobus či tramvaj. Silnice by se značně vyprázdnily. Jenomže k tomu by vedení Prahy muselo vytvářet podmínky. Zlevnit hromadnou dopravu, rozšířit slevy, vybudovat dostatečné množství záchytných parkovišť na hranicích města s návaznou městskou dopravou, budovat parkovací domy. Bohužel náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) dělá pravý opak. Před nedávnem přišel se záměrem omezit provoz autobusových a tramvajových linek a metra, některé linky zkrátit, jiné zrušit, prodloužit intervaly, zdražit jízdné a omezit slevy v městské hromadné dopravě. K čemu to povede, je jasné: snížení zájmu o veřejnou dopravu, zvýšení počtu černých pasažérů, víc aut v ulicích, zhoršení průjezdnosti, zhoršení životního prostředí. Odnesou to občané. Hlouběji do kapsy budou muset sáhnout rodiny s dětmi, nízko i středněpříjmoví občané, studenti, senioři. Lákavý apel z programového prohlášení stávající rady „městská hromadná doprava potřebuje maximální preferenci“ se ztrácí v mlhách emisí. Stejně jako řada dalších předvolebních výkřiků těchto povedených představitelů města vedeného piráty a spol. KV KSČM Praha s těmito kroky nesouhlasí. Argumenty jsme uvedli ve zveřejněném stanovisku i v interpelaci na zářijovém jednání pražského zastupitelstva. Zároveň připravujeme kulatý stůl, kde chceme společně s odborníky za Prahu i Středočeský kraj diskutovat problémy dopravy a jejich řešení.

Autor: 
Marta Semelová, předsedkyně KV KSČM Praha
Zdroj: 
KV KSČM Praha