Tak jsme se z médií dozvěděli, že rozhodnutím radních hlavního města Prahy od 1. ledna 2026 zdražuje Praha individuální jízdenky městské hromadné dopravy. Není žádný troškař, půlhodinová jednorázová jízdenka zdraží z 30 na 39 korun. V případě zakoupení v aplikaci Lítačka bude stát »jen« 36 Kč. Diskriminace nedigitalizovaných občanů prý nevadí.
Jednorázové jízdenky do okolí Prahy se mají zdražit až o 30 %. Praha zde údajně reaguje na šílené zdražení individuálních jízdenek autobusové dopravy Středočeským krajem o 30 % a předplatních jízdenek o 25 %. Devadesátiminutová jednorázová jízdenka zdraží ze 40 na 50 korun, při nákupu přes aplikaci Lítačka na 46 korun.
Od ledna se zároveň zvýší pokuty za cestování bez jízdenky, a to z 1000 na 1200 korun při platbě na místě, na 1500 při zaplacení do 15 dní a na 2000 v případě zaplacení pozdějším.
Problematické zdražení
Zdražení veřejné dopravy v Praze s přesahem do Středočeského kraje prosadili radní za Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) a STAN, přes odpor radních za piráty. Není prý na zdražení vhodná doba. Chce se říci, když je před volbami… Sám viceprimátor, radní pro dopravu a předseda pirátů Hřib ale uvádí i další důvody pro odmítnutí zdražení MHD v Praze: »Rychlý výpočet: na MHD dáváme ročně v Praze cca 25 mld. a za to si koupíme zhruba 1,2 mld. jízd. Takže jedna jízda stojí kolem 20 Kč (zaokrouhluji). U cest s jedním přestupem jsou to dvě jízdy, takže nákladová cena je 40 Kč. Teď jsou jízdenky za 30/40 Kč, ale nově budou nad náklady. U devadesátiminutové jízdenky byla cena 40 Kč už nyní na úrovni nákladů přestupní cesty (2 jízdy = 2x 20 Kč). U 30min. jízdenky odpovídala cena 30 Kč jakémusi průměru 1,5 jízdy, protože touto jízdenkou se jezdí s přestupem i bez. Tedy opět byla cena jednorázové jízdenky na úrovni nákladů,« počítal Hřib.
Sem tam si hodí klacek pod nohy
Rozumím-li tomu dobře, zdražení souvisí s malichernými spory mezi hlavním městem Prahou a Středočeským krajem. Středočeský kraj ještě před prázdninami prosadil zásadní zdražení krajské veřejné dopravy ve Středočeském kraji asi o 30 % od 1. ledna 2026. Prý s ohledem na inflaci. Poté prý pražští radní z ODS museli zdražovat také.
Chápu, že vztahy obou krajů jsou dlouhodobě neutěšené. Prudký rozvoj satelitů ve Středočeském kraji způsobuje obrovský růst přepravy osob mezi Prahou a Středočeským krajem. Pravda, jsou i starší průšvihy, jako dnes již pozapomenuté sabotování zásadní modernizace železniční trati Praha – Kladno někdejším starostou Prahy 6 a v letech 2002-10 primátorem Prahy Pavlem Bémem z ODS. Výsledkem je zpoždění této důležité investice asi o 20 let a tím i zesilující neutěšené dopravní poměry v této dopravní relaci. Největší negativní dopady, zvláště pak na veřejné zdraví a životní prostředí, paradoxně nese Praha 6, jejíž vedení za tou lumpárnou stálo.
Péče řádného hospodáře chybí
Zdá se, že (ne)odpovědným radním nevadí špatné hospodaření pražské a středočeské dopravy. V té středočeské dominuje zastavení provozu na řadě lokálních železničních tratí včetně zmaření některých investic do železniční dopravní infrastruktury, vynaložených státem prostřednictvím Správy železnic. Špičkou ledovce je prakticky nový zvedací železniční most u Lužce nad Vltavou, postavený na základě objednávky Středočeského kraje za čtvrt miliardy korun. Nová koalice ve Středočeském kraji, vzešlá z voleb 2018, ale hned po zprovoznění zastavila na řadě lokálních trati včetně té do Lužce objednávku a tím i provoz vlaků, takže se stal jen vyhledávanou turistickou atrakcí. Nyní se má bourat. Praha je tak bohaté město, že může realizovat i stavby dopravně těžko odůvodnitelné, o těch silně konfliktních nemluvě. Ke špičkám nekompetentnosti patří horou podvodů a rekordním zdražením ze 7 mld. Kč v roce 1997 na konečných asi 46,5 mld. Kč v roce 2015 ověnčenou výstavbu tunelového komplexu Blanka.
Problematická pravidla
Je pravda, že některá konfliktní pravidla zavedl stát. Ve vztahu Praha – Středočeský kraj jde jednak o zásadu, že daň z příjmu se platí v obci sídla podniku, nikoliv v obci jeho reálné provozovny. Praha tak nehorázně tyje na úkor zbytku republiky včetně Středočeského kraje. On i takový kolos ČEZ sídlí v Praze, byť v ní má jen generální ředitelství a vodní elektrárnu Štvanice. Ostatní provozy má mimo Prahu. I tak vzniká velmi bohatá Praha a chudý zbytek republiky. Nevadí prý ani, že i tolik vzývaná Masarykova první republika uplatňovala zásadu, že se daně platí v místě podnikání, nikoliv v místě sídla firmy.
Druhý problém vytvořil stát zrušením »přechodného pobytu«, takže úřady pořádně nevědí, kolik lidí kde bydlí. Špatně se tak plánuje rozvoj dopravy, školství, zdravotnictví, odpadového hospodářství… Středočeský kraj tvrdí, že na jeho území bydlí na dvě stě tisíc občanů, kteří mají trvalé bydliště úředně v Praze a tam také platí daň z příjmu, ač reálně bydlí ve Středočeském kraji. Středočeský kraj tak má být citelně »brán na hůl«. Například za svoz komunálních odpadů se platí podle počtu trvale hlášených osob.
Rozum nedostatkovou komoditou
Spor mezi Prahou a Středočeským krajem o financování veřejné dopravy je pikantní v tom směru, že významná část občanů Středočeského kraje jezdí do Prahy za prací, do škol, nemocnic, za kulturou, na úřady atp. Jde vesměs o oblasti obvykle dotované, neoplývající ziskovostí. Oba kraje na místo spolupráce se sem tam uchylují k naschválům, které ale situaci vesměs zhoršují.
Totiž, snad žádný papaláš ani v největší opici nepředpokládá, že by centrum Prahy a její vnitřní město nebylo ve špičkách pracovních dnů těžce přetíženo osobními auty. Vyženou-li výrazným zdražením individuálních jízdenek z veřejné dopravy do aut jisté cestující, například turisty, situace v Praze se dále zhorší. Nejen dopravní, ale také zdravotní a ekologická. Zvýší se i tlaky na další enormně nákladné a ekologicky silně kontroverzní stavby silniční dopravní infrastruktury. Zřejmě nestačí, že prosazovaná dostavba vnějšího okruhu, městského okruhu a nové přistávací dráhy BIS na letišti Praha Ruzyně nutně zvýší dopravní a ekologickou zátěž Prahy se všemi negativy z toho plynoucími. Ochrana stability klimatu? Praha sice má program dosažení klimaticky neutrální Prahy do roku 2050, ale přijímá opatření, která zvyšují emise oxidu uhličitého. Že by pravá ruka nevěděla, co dělá ruka levá?
Prosazení zdražení individuálních jízdenek městské a příměstské dopravy hlavního města Prahy je asociálním šlápnutím vedle s řadou negativních důsledků dopravních, zdravotních, ekologických ad. Není k tomu důvod. Chápu ale, že je jednodušší zdražovat jízdné než ve veřejné dopravě dobře hospodařit. O tom ale někdy jindy.