Rada hl.m.Prahy připravuje zdražení parkovného v tzv. modrých zónách pro místní rezidenty. Koalice Spolu, Pirátů a STAN uvažuje o zvýšení z 1 200 korun na 2 400, hovoří se i o pěti tisících. Nejde přitom o zaručení místa pro auto, jen o právo zaparkovat v zóně bez pokuty. V Praze 7 je takto vydáno o 3 300 parkovacích oprávnění víc, než je počet míst k odstavení automobilu. Průzkum ukázal, že třeba na Letné trvá v průměru 19 minut, než motorista se svým vozidlem vklouzne na volné místo. Tedy pokud ho vůbec najde. Přitom každý rok v Praze 7 přibývá 280 nových aut. Magistrátní koalice ovšem chce městské části navnadit k podpoře svého záměru tím, že si mohou částku, pro niž se nakonec rozhodne, ještě zvýšit. Ukázalo se, že většina lidí si myslí, že jde jen o to vytáhnout z jejich kapes víc peněz, aniž by se cokoli změnilo. Argument, že vyšší cena odradí část motoristů od toho, aby se pokoušeli zaparkovat v blízkosti svého bydliště, vcelku nikdo nebere vážně. Souběžně s volbami do evropského parlamentu uspořádala městská část Praha 7 anketu se třemi otázkami, která měla ukázat, zda si občané přejí, aby požádala o povolení zvýšit cenu nad limit, který má stanovit Rada hl.m.Prahy. Nešlo o tradiční místní referendum, protože parkovné není v kompetenci městských částí. Druhá otázka měla motivovat k souhlasu, protože slibovala rozdělit vybrané peníze navíc mezi ty, kteří své auto nepřihlásí do modré zóny a tím uvolní místo pro jiné. Nezabralo to, protože tato možnost získala jen slabou podporu. Z těch, kteří se hlasování zúčastnili, 63,6% odmítlo zvyšování parkovného. V tomto případě to ale mohli učinit jen pro nadlimitní částku navrženou ve třech variantách městskou částí.
(mm)