V úvodu jen připomenu, že po dlouhých vyjednáváních je utvořena pražská koalice ve složení Spolu pro Prahu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL), Piráti a STAN. V opozici tak zůstalo hnutí ANO 2011, Praha sobě a SPD.
Celé březnové zastupitelstvo bylo charakteristické tím, že ho provázel silný hluk v sále a nepomohlo ani časté napomínání ze strany řídícího. Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) nezmohl nic. Mimochodem jeho osoba byla při projednávání programu nejednou zmiňována. Opoziční zastupitelé požadovali zařazení bodu týkajícího se „nepravdivých výroků primátora v médiích“. Jednalo se například o jeho vyjádření se k pracovní době zaměstnanců magistrátu, k příjmům města z turistického ruchu, k tomu, že předchozí koalice nic nedělala, do žádných staveb neinvestovala. Křiku dost, nicméně opozicí připravený tisk se na program nedostal.
Zastupitelé tak projednávali zhruba 40 bodů. Mezi nimi například budoucnost výtoňského železničního mostu, likvidace parku Zahrádky, koloběžky poházené v ulicích hlavního města, hluk z hudebních produkcí v branických Ledárnách a mnohé další.
Železniční most mezi Výtoní a Smíchovem
Boj mezi příznivci a odpůrci zachování této technické památky by snad mohl být vyřešen. Most s obloukovou konstrukcí by se bourat neměl. Zastupitelé totiž na nátlak spolků a občanů, kteří pod petici za záchranu mostu sesbírali 15 tisíc podpisů, odhlasovali, že by památka měla být zrekonstruována, a to se zachováním jejího charakteru, hmoty a ducha. Deklarovali také potřebu stavby třetí koleje, která by měla památku jen doplnit a ne ji přehlušit. Kromě toho vyzvali Správu železnic, která podle vystupujících občanů žádala odnětí kulturní ochrany a zadala zakázku na výstavbu mostu nového v hodnotě 5 miliónů korun, k jeho údržbě. Tu dlouhodobě zanedbávala. Polistopadové roky se tak na jeho současném stavu silně podepsaly, poslední oprava je z 80. let. A nepodepsaly se jen na tomto mostu. Běžte se podívat, v jakém příšerném stavu je sousední secesní památka nádraží Praha-Vyšehrad. Pokud by se tato zdevastovaná budova opravila, mohla by sloužit jako staronová zastávka. Tolik vůle však už zastupitelé neprojevili. KSČM v Praze mnohokrát proti devastaci, chátrání a bourání památek a budov ostře vystupovala. Nejen v zastupitelstvu, ale i přímo v ulicích hlavního města. Mosty i nádraží Vyšehrad byly a jsou jedněmi z nich.
Park Zahrádky
Transparenty „Tady chceme park, ne beton!“, vystupování a interpelace rozhořčených občanů – tak vypadalo projednávání bodu o další záchranu, tentokrát šlo o park a zahrádkářskou kolonii ve Vysočanech. Pozemky u Rokytky, jež jsou v blízkosti parku, byly původně státní, v restituci je však získala církev. Ta podepsala smlouvu o smlouvě budoucí s developerskou společností. Zisk je zisk bez ohledu na životní prostředí, na zeleň, na lidi, kteří léta věnovali pracím na zvelebování zahrádek. Nyní hrozí jejich demolice a developerská výstavba. Zástupci spolku „Rokytka žije!“ upozornili na skutečnost, že smlouvy přestanou zahrádkářům platit už na konci března a že v následujícím měsíci už hrozí likvidace kvetoucí zeleně. Té nejen v daném místě neustále ubývá. Zástupci města by nyní podle usnesení zastupitelstva měli jednat s církví o směně, respektive odkoupení pozemků.
Hluk z Ledáren Braník
Další z bojů, dohadů a protestů zoufalých občanů na pokračování…bez výsledku. Stížnosti na hluk z koncertů v areálu bývalých ledáren Braník se řešil už před tři čtvrtě rokem. Obyvatelé Prahy 4 a 5 upozorňovali tehdy, stejně jako dnes, na neúnosnou situaci, kdy nelze otevřít okno, kdy decibely ohrožují lidské zdraví, kdy mnozí už jsou na pokraji zhroucení. Situace se ale nezlepšila. A tak bude znovu obnovena pracovní skupina, která bude opět zkoumat hluk z hudebních produkcí. Jsem zvědavá, zda výsledek nebude stejný jako loni, kdy
namísto původně zamýšlené vyhlášky omezující hluk, se zvolila cesta samoregulace. Nakolik byla úspěšná, by vám místní obyvatelé mohli vyprávět.
Koloběžky na chodnících
Sdílené elektrické koloběžky nevhodně zaparkovaných na chodnících komplikují život Pražanům už drahný čas. Ona sama jízda, nezřídka téměř zběsilá, ohrožuje zdraví a životy kolemjdoucích. Nejeden chodec už musel uskakovat před kličkujícím řidičem koloběžky. Problém je i jejich odstavování na chodnících, zvlášť v centru města. Primátor Svoboda se nedávno pro média vyjádřil v tom smyslu, že stačí mít náklaďák a sběrný dvůr, kam by se špatně umístěné koloběžky svážely a následně za poplatek vracely majiteli. Později svá slova už mírnil. Problém je, že nejdřív musí být jasně označen vlastník, což není. Také právníci se liší, jak tomu často bývá, v pohledu na věc. Jiný mají ti z ministerstva dopravy, jiný městské části. Podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (piráti) se celou situací nyní budou zabývat právníci z Technické správy komunikací. Vzhledem k nadcházející jarní a letní sezóně, kdy bude turistů na koloběžkách přibývat, by si měli pospíšit.