Jednání se opět protáhlo do nočních hodin. Nejvíce se zastupitelé rozpovídali a rozohnili, když v zádech cítili přítomnost značného množství občanů. V tu chvíli bylo projevů jak v horké části předvolební kampaně. A těch slibů a obviňování politických konkurentů! Člověk by pomalu zamáčkl slzu v oku, když sledoval, jak téměř všichni nabízejí spolupráci, osobní jednání, řešení situace. Ovšem nesměl by znát, jak se říká, své pappenheimské, tedy zastupitele koaličních, někdy i opozičních stran, nesměl by si moc pamatovat. Ale konkrétně:
Pražské služby hrozí stávkou
Už od časného rána demonstrovali před pražským magistrátem zaměstnanci Pražských služeb. Vyzbrojení transparenty a bojovou náladou následně zasedli v jednacím sále. Zastupitelé oblečeni do oranžových vest na znamení solidarity s pracujícími pak slibovali hory doly. Za to byli odměněni bouřlivým potleskem a ovacemi. Hůř dopadli ti, kteří oponovali, a to především piráti, v jejichž gesci tato firma je. Ti mimo jiné poukazovali na to, že si představenstvo rozdělilo odměny ve výši 15 milionů. Sám generální ředitel Patrik Roman si podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (piráti) přišel na 3 miliony. Zisky firmy by se přitom mohly dát na zvýšení platů zaměstnanců. Dále Romana obvinil, že uzavírá nevýhodné smlouvy mimo zákon o zadávání veřejných zakázek. Ceny jsou podle jeho slov o 30 % vyšší oproti obvyklým cenám na trhu. Firma, která tyto peníze inkasuje, čirou náhodou opravila ředitelovu vilu v Liberci. Za svůj projev se Zdeněk Hřib, podobně jako ostatní piráti, dočkal hlučného přerušování svého vystoupení, bučení a nadávek.
V Pražských službách to vře už delší dobu. Zaměstnancům této městské firmy došla trpělivost s náměstkyní primátora Janou Komrskovou (piráti), pod níž městská firma spadá. Ta se neúspěšně pokusila odvolat generálního ředitele pražských služeb Patrika Romana kvůli jeho střetu zájmů. Zaměstnanci se však za ředitele postavili. Komrsková podle nich firmě celkově škodí, a proto požadují její odvolání. Toho však na zastupitelstvu nedosáhli. Dále jsou zaměstnanci nespokojeni s výší platů a dožadují se obdobné valorizace jako v dopravním podniku. Ani to neprosadili. A konečně - rozhodně protestují proti snahám o štěpení firmy. Údajně se totiž počítá s převedením zaměstnanců, kteří dělají dopravní značení pod Technickou správu komunikací (TSK), což by Pražské služby oslabilo. Firma má nakoupenou novou techniku, nové vozy, ale vše stojí v garáži nevyužité.
Ze všech těchto důvodů odboráři v březnu vyhlásili stávkovou pohotovost. Pokud by ke stávce došlo, byl by ohrožen svoz a likvidace odpadu. Jak vábně by to pak v hlavním městě vypadalo, si asi každý dovede představit. Nelze se tedy divit, že jednání trvající několik hodin, bylo opravdu bouřlivé. A závěr? Po pravdě – nic moc. Zastupitelé se dohodli na vytvoření pracovní skupiny složené ze zástupců všech politických stran, která má situaci řešit. Přítomné zaměstnance Pražských služeb výsledek jednání pochopitelně neuspokojil, což dávali hlasitě najevo.
Petice za urychlené zahájení výstavby Drážní promenády
K projednávané petici také přišli občané, mnozí i se svými dětmi. Opět se tak zastupitelům naskytla příležitost ukazovat se v předvolebním čase potenciálním voličům v tom nejlepším světle. Co bude, až zhasnou reflektory v jednacím sále, se uvidí. Téměř dvouhodinovou diskuzi protknuly i osobní příběhy místních obyvatel, kteří se sem před lety přistěhovali s nadějí, že před jejich domem budou moci spolu se svými dětmi sportovat, využívat cyklostezku a trávit volný čas v zeleni. Místo toho se na opuštěném nádraží Strašnice rozrůstá smetiště, scházejí se tu bezdomovci a narkomané, a krásný projekt drážní promenády spojující Prahu 10, 15 a 4 nahrazující stávající brownfield parkem a stezkou pro chodce a cyklisty, mizí v nedohlednu. V loňském roce se z 10 milionů korun určených na projekt, neudělalo vůbec nic. Dokonce hrozilo, že vyprší platné územní rozhodnutí, k čemuž by s největší pravděpodobností také došlo, pokud by se iniciativy nechopili místní obyvatelé. Ti začali urychleně sbírat podpisy pod petici. Za pouhých šest týdnů nasbírali 2 064 podpisů lidí, kterým o zvelebení míst opravdu jde.
Jedním z problémů je, že Správa železnic dodatečně zjistila, že pozemek bude potřebovat pro výstavbu vysokorychlostních tratí. Je tedy nutno jednat se Správou železnic o výkupu pozemků. Jak byli petenti ujištěni, tato jednání už probíhají, platné povolení je zachráněno a v rozsáhlém rekreačním projektu se má pokračovat. Na jeho realizaci čekají obyvatelé Vršovic, Strašnic, Zahradního Města a dalších městských částí. Jak dlouho ještě čekat budou, to je ve hvězdách.
Strategické dopravní stavby – zpoždění a prodražování
Metro D - zpoždění o čtyři roky. Etapa Depo Písnice má být hotová podle aktualizovaného harmonogramu až v roce 2034. Etapa Pankrác - Náměstí Míru měla být hotova v roce 2033, aktuálně se posouvá na rok 2036. K tomu dochází k výraznému prodražování. Aktuálně je předložen rozpočet o 22 miliard korun dražší, než byl na začátku volebního období. Podle propočtů opozičních zastupitelů tak už stavba vychází na 120 miliard korun. Ale to nejsou jediné problémy provázející tuto stavbu. ÚOHS zrušil výběrové řízení na metro D. Výhrady, že tam jsou podezřelé skutečnosti, zaznívaly už před 1,5 rokem. Rok a půl se čekalo a výsledkem je zpoždění a prodražení.
Městský okruh – město chce v roce 2027 získat povolení záměru, ale až o tři roky později vypsat tendr na zhotovitele staveb. Přitom by povrchové úseky mohly být realizovány v okamžiku, kdy město získá povolení záměru. Podobně u Hloubětínského tunelu - o 2 roky překonáno povolení, až pak se bude soutěžit zhotovitel stavby.
Ředitel magistrátu Kubelka skončil
Že to ale trvalo. Primátoru Svobodovi (ODS) zřejmě až tak nevadily jeho prokázané prohřešky. Nepřiměřené odměny Kubelkově asistentce ve výší 857 tisíc korun, netransparentní přidělování parkovacích karet umožňujících parkování zdarma kdekoliv na území hlavního města…ostatně tím už se zabývá policie. Primátor Svoboda se nejprve drahnou dobu vykrucoval, pak požádal o posouzení, zda může ředitele magistrátu z funkce odvolat, ministra vnitra Rakušana (STAN) a po jeho svolení a svém dalším otálení Kubelku z funkce konečně odvolal.
Bude někdy dokončena rekonstrukce Šlechtovy restaurace?
V květnu 2024 jsme se v tisku mohli dočíst, že zakázka na dokončení Šlechtovy restaurace je připravená, rekonstrukce bude moci pokračovat. Náměstek Jiří Pospíšil (TOP 09), který má tuto záležitost v gesci, se v té době dušoval, že Šlechtova restaurace bude v dohledné době znovu otevřena pro občany Prahy. Termín uplynul a zakázka nebyla ani vypsána. Výletní místo Pražanů, které jsme jako komunističtí zastupitelé už před mnoha lety požadovali dokončit, tak stále není hotové.